دکتر سید رسول ابطحی

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: تاریخ ایران باستان، دانشگاه تهران
کارشناسی: زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

کشف الکتب فی التواریخ المحلی

کشف الکتب فی التواریخ المحلی آشنایی با کتاب‌های فراوانی که با موضوعات گوناگون در حیطه‌ی تاریخ محلی انگلستان نگاشته شده، می‌تواند راهگشای پژوهش‌گران تاریخ محلی در ایران باشد.
پیوست‌ها
   حجم کتاب‌های نوشته شده در حیطه‌ی تاریخ محلی در کشور انگلستان آن قدر زیاد است که کافی است شما فقط عبارت "local history books" را در "being"  جستجو کنید. 1597 عنوان کتاب، که به علت محدودیت فضا فقط 12 جلد آن در یک صفحه عرضه شده، صفحه به صفحه به شما معرفی می‌گردد. برای سهولت کار، نقشه‌ی انگلستان در سمت چپ صفحه قراردارد و شما می‌توانید با انتخاب مکان مورد نظر خود در روی نقشه، کتاب‌های تاریخ محلی مربوط به منطقه‌ی مطلوب خویش را بیابید و از طریق اینترنت آنها را خریداری نمایید.    
   رجوع به این صفحه نه تنها نشان دهنده‌ی کثرت کار انجام شده در این حیطه (تاریخ محلی) است، بلکه راهنمای پژوهش‌گران تاریخ محلی برای یافتن موضوعات گوناگون در عرصه ی تاریخ محلی می‌باشد. به علاوه، این کتاب‌ها به خوانندگان خود کمک می‌کنند تا دریابند که مکان مورد نظرشان به ویژه محلی که در آن رشد یافته‌اند، در گذشته چگونه بوده است و زندگی روزانه‌ی آبا و اجدادشان چگونه سپری شده است. همچنین این مکان‌ها در طول و عرض تاریخ دچار چه تحولات و تطوراتی گشته‌اند و افراد تأثیرگذار اعم از دانشمندان، امرا، قهرمانان و حتی جنایتکاران در آن مکان‌ها چه کسانی بوده و چگونه بر زندگی مردم اثر بخشیده‌اند.

9780752494456_1.jpg
در زمره‌ی این کتاب‌ها، بیان داستان‌های فولکلور و عامیانه‌ی مردم یک منطقه است. این داستان‌ها از آن جا که سندیت تاریخی ندارند، جزو تاریخ محلی محسوب نمی‌شوند، اما از آن جا که برای شناخت و درک فرهنگ مردم یک منطقه مفید هستند، مورد توجه مورخان محلی می‌باشند.
  9780752476483_1.jpgموضوع دیگر در بین این کتاب‌ها، انتخاب 100 واقعه‌ی اثرگذار در تاریخ یک شهر است. وقایعی که می‌توانند نشان‌گر میزان هوشیاری مردم یک منطقه یا حتی میزان حماقت آنها باشند.
 
9780752465678_2.jpgوقایع گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، جنایی یا حتی طبیعی مثل سیل، زلزله و یا دستاوردهای مردم یک منطقه که به ایجاد موقعیتی برتر در منطقه‌ای بزرگ‌تر و یا زبانزد شدن آنها در سطحی فراتر منجر شده است.  
 9780752493282.jpg
دیگر فرهنگ نامه‌های متعدد برای معرفی شخصیت‌ها، مکان‌ها، آثار تاریخی و … در یک منطقه است و یا حتی معرفی جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی یک مکان است که در شکل تک‌نگاری تألیف می‌گردد.

9780750955997_3.jpgتاریخ خاندانی، تاریخ جرم و جنایت، تاریخ مؤسسات تمدنی جدید و اصناف مختلف در سطح محلی، بیان نقش یک منطقه دری ک حادثه‌ی مهم یا یک حادثه‌ی تاریخی در سطح ملی یا حتی جهانی و بیان تأثیر و تأثرات مختلف آن منطقه بر آن واقعه و از آن واقعه، بررسی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی تأسیس یک کارخانه، یک دانشگاه و … در یک منطقه با دیدی تاریخی و یا حتی بیان حوادث روزانه‌ی یک شهر یا ناحیه، همگی از موضوعات گوناگون در میان این کتاب‌ها هستند که می‌توانند راهگشای محققان تاریخ محلی ایرانی برای پژوهش در حیطه‌ی تخصص خود باشند.

9780752499475_6.jpg  
+ پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۸
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: