روزشمار تاریخ معاصر ایران

روزشمار تاریخ معاصر ایران
روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 6) توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی منتشر شد
مجموعه روزشمار تاریخ معاصر ایران که توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده است، از کودتای رضاخان میرپنج (سوم اسفند1299) آغاز شده و هر سال آن در یک مجلد چاپ شده است. جلد اول آن از سوم اسفند 1299 تا آخر اسفند1300، جلد دوم آن مربوط به سال 1301، جلد سوم1302، جلد چهارم 1303، جلد پنجم1304 و آخرین جلد منتشر شده، جلد ششم است که مربوط به سال1305 می‌باشد که در ذیل به معرفی این مجلد پرداخته می شود.
مجموعه کتاب های « روزشمار تاریخ معاصر ایران» تکیه گاه اصلی خود را بر دوش اسناد کاخ مرمر گذاشته است. این مجموعه از اسناد که تاریخ پیدایش آن به تأسیس وزارت جنگ رضاخانی باز می‌گردد و در مجموعه روزشمار با عنوان اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی آمده، در حقیقت مجموعه جامع و کاملی از بخشنامه‌های دولتی، مکاتبات اداری و مراسلات شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، کشوری و لشکری و هر آنچه که به وزارت جنگ و شخص رضاخان است، را شامل می شود. شمار این گنجینه سندی که از سال 1300آغاز می‌شود، در سال1305 با جهش کمی و کیفی مواجه شده و این زمانی است که تاجگذاری رضاشاه انجام شده و مکاتبات و مراسلات رنگ و بوی درباری به خود گرفته است، لذا این اسناد ماهیت صرفاً نظامی ندارد و کلیه حوزه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی و امور اقتصادی و فرهنگی از عزل و نصب حاکمان و والیان و تحصن بازرگانان شمال کشور تا معرفی وزرای مختار ایران در ممالک مختلف و برنامه دیدار رضاشاه با سفرای مختلف خارجی را پوشش می‌دهد.
جلد ششم روزشمار تاریخ معاصر ایران، توسط آقای دکتر غلامرضا درکتانیان با همکاری آقای محمد محبوبی چاپ شده و در شمارگان 1000 نسخه در قطع رحلی توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی در 664 صفحه با استفاده از 3500 برگ سند و 220 قطعه عکس منتشر شده است. این کتاب بر اساس اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، اسناد وزارت امور خارجه، گزارش‌های سیاسی سفارت بریتانیا در تهران، اسناد مجلس شورای اسلامی، اسناد آرشیو ملی ایران، روزنامه‌های منتشر شده در سال 1305 از جمله: روزنامه های ایران،اقدام،اطلاعات، ستاره ایران، شفق سرخ، ناهید،طوفان که اغلب اخبار خارجی خود را از چهار منبع رویتر، بی سیم مسکو، بی سیم پاریس و بی سیم برلن پوشش می‌دادند و همچنین سایر منابع تاریخی بخصوص منابع تاریخ محلی مناطق مختلف ایران تنظیم شده است.لازم به ذکر است که اغلب اسناد استفاده شده در این مجموعه اسنادی است که برای اولین بار منتشر شده است.
در مورد وقایع مهم این سال که در این مجموعه بصورت مفصل به آن پرداخته شده، می‌توان به وقایع مربوط به تاجگذاری پهلوی اول(که آخرین گام رضاخان برای دستیابی به عالی‌ترین جایگاه قدرت و تثبیت حاکمیت او بود)، شرکت نمایندگان ایالات و ولایات و نمایندگان خارجی در مراسم تاجگذاری، انتخابات دوره مجلس ششم و راه یابی آیت الله مدرس در این مجلس با اقتدار تمام، واقعه تلخ تخریب مقابر مقدس بقیع و اماکن مذهبی دیگر در مکه معظمه و مدینه منوره توسط حاکم وهابی نجد عبدالعزیزابن سعود و بازتاب این واقعه تلخ در ایران، قیام نظامیان در سلماس، قیام لهاک خان در مراوه تپه خراسان، قیام سیمیتقو در سرحدات غربی کشور، ارتباطات اقتصادی و تجارت با شوروی، ترور آیت الله مدرس، اجرای قانون نظام اجباری و مخالفت برخی از روحانیون با اجرای این قانون، استعفای مستوفی الممالک، تشکیل دولت جدید توسط علی‌اکبر داور و پایه‌ریزی نظام عدلیه جدید با اقتباس از کشورهای اروپایی، تصویب لایحه راه آهن و تشکیل شورای عالی تجارت، اشاره کرد. این کتاب در حال حاضر در نمایشگاه در غرفه مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی عرضه شده است.
+ سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۲
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: