گزارش حضور ایران شناسان گرجستانی در دبیرخانه نشست تاریخ محلی مازندران

گزارش حضور ایران شناسان گرجستانی در دبیرخانه نشست تاریخ محلی مازندران
پروفسور جرج سانی کیدزه (George Sanikidze) و پروفسور نیکولوز ناخوتسریشولی (NikolozNakhutsrishvili) که برای دیدار از گرجی محله مازندران وارد ساری شده بودند، از دبیرخانه نشست نیز دیدار نمودند. پروفسور ناخوتسریشولی مقاله شان را به دبیرخانه نشست بین‏‌المللی تاریخ محلی مازندران با عنوان «مطالعات مازندران شناسی در گرجستان» ارسال نمودند...
گزارش از حضور دو پژوهشگر و ایران شناس گرجستانی در دبیر خانه اولین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران، پنجمین نشست تاریخ محلی ایران
پروفسور جرج سانی کیدزه (George Sanikidze) و پروفسور نیکولوز ناخوتسریشولی(Nikoloz Nakhutsrishvili) که برای دیدار از گرجی محله مازندران وارد ساری شده بودند، از دبیرخانه نشست نیز دیدار نمودند. پروفسور ناخوتسریشولی مقاله شان را به دبیرخانه نشست بین‏المللی تاریخ محلی مازندران با عنوان «مطالعات مازندران شناسی در گرجستان» ارسال نمودند. ایشان اعلام نمودند که حتما در نشست اسفندماه شرکت خواهند نمود.
پروفسور جرج سانی‏کیدزه استاد دانشگاه ایلیای تفلیس می‏باشد. شرق شناس، ایران شناس، اسلام شناس و قفقاز شناس برجسته که کتاب ها و مقاله های متعددی را در این حوزه ها نوشته است. یکی از کتاب های ایشان شیعه و حکومت شیعی در ایران به زبان فرانسه می‏باشد که در ایران برنده جایزه فارابی نیز شده است. ایشان عضو انستیتو شرق شناسی گرجستان است از ارتباط نزدیک این مرکز علمی با مراکز علمی و فرهنگی مهم دنیا سخن گفت و تصریح کرد: هیچ همایش شرق شناسی بین المللی در دنیا، بدون حضور ایران شناسان گرجستانی برگزار نمی شود. پروفسور جرج در ادامه از حضور خود در همایش ایران شناسی در مونترال کانادا خبر داد و افزود: در سال آینده(2015 میلادی) در تفلیس همایش بین المللی زبان شناسی ایران برگزار می شود که بانی آن انجمن ایران شناسان اروپاست و آن ها تفلیس را برای میزبانی انتخاب کردند. دکتر نیکولوز ناخوتسریشولی فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تفلیس می باشد. آن ها بسیار علاقه مندند با پژوهشگران ایرانی در حوزه منابع و اسناد تاریخی تبادل اطلاعات داشته باشند.
پروفسور سانی کیدزه اظهار داشت: در فریدون شهر اصفهان تعداد گرجی ها زیاد است و تا حدی زبان خود را نیز حفظ کرده اند. تاکنون مطالعات بایسته و گوناگونی درباره تاریخ و زبان و فرهنگ گرجی های اصفهان توسط محققان گرجی صورت گرفته است. لیکن در مورد گرجی های مازندران تحقیقات ناکافیست. به نظر وی تاریخ و فرهنگ مازندران خاص است، بنابراین ما علاقه مند شدیم روی آن تحقیقات و مطالعاتی انجام دهیم. من از این فرصت استفاده نمودم و به آنها برای همکاری علمی بین انستیتو شرق شناسی تفلیس با انجمن تاریخ محلی برای مبادله اسناد و پژوهش‏های حیطه تاریخ محلی بخصوص در اصفهان و مازندران پیشنهاد دادم. که مورد پذیرش قرار گرفت. قرار بر این شد که از طریق ایمیل با این دو استاد و دانشجویانشان تماس داشته باشم. این دو ایران شناس گرجستانی صبح روز چهارشنبه 21 آبان مهمان دبیرخانه نشست بوده اند. وسپس برای دیدار از پژوهشکده ساری شناسی و بافت تاریخی ساری حرکت نمودند. جلسه دوم ساعت 11 صبح در مرکز ساری شناسی صورت گرفت.
آقای دکتر اسلامی، مسئول پژوهشکده ساری شناسی در این جلسه با بیان این که مازندران و گرجستان پیوندهای فرهنگی مشترک دارند، پیشنهاد داد تفلیس و ساری خواهرخوانده شوند.
پروفسور سانی‏کیدزه در لابلای سخنانشان بیان داشتند: در اواسط قرن نوزدهم میلادی در تفلیس دو چاپخانه فارسی زبان داشتیم و کتاب هم چاپ و هم به ایران ارسال می شد. وی با بیان این که در تفلیس از دوران تزاری مسلمان های زیادی زندگی می کردند، تصریح کرد: بیشتر این مسلمان ها، ایرانی بودند و در قرن نوزدهم، ایرانی های مسلمان هم در موضوعات فرهنگی و هم اقتصادی فعال بودند و کنسول گری ایران در تفلیس هم بسیار پویا بود.
وی به نسخه گرجی مجموعه " ویس و رامین" فخرالدین اسعد گرگانی اشاره کرد و افزود: حدود 60 سال بعد از تالیف ویس و رامین، این اثر به گرجی برگردان شد و نسخه گرجی ویس و رامین قدیمی تر از نسخه های فارسی است. پروفسور ناخوتسریشولی نیز در این نشست بیان کردند: در گرجستان سه مرکز علمی وجود دارد. آرشیو ملی که زیرنظر وزارت دادگستری است.کتابخانه ملی که زیرنظر مجلس است. مرکز نسخ خطی. پس از پایان جلسه میهمانان گرجی از بافت تاریخی ساری دیدار نمودند که شامل: خانه های قاجای فاضلی، صادقیان، رمدانی، کلبادی. آب انبار نو، مسجد جامع، تکیه عباس خانی و مسجد مصطفی خان، امام زاده یحیی و ... .
برنامه عصر این محققان گرجی سفر به بهشهر و بازدید از بناهای صفوی این شهر و نیز روستای گرجی محله بود. لازم به ذکر است بخش اعظم این گزارش به همت آقای صادقی برای سایت مازند نومه تهیه شده است.
+ یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۴
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: