برگزاری کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی

برگزاری کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی
کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی مورخ 7 و 8 آذرماه 1394 در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار گردید...
کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی مورخ 7 و 8 آذرماه 1394 در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار گردید. در این کارگاه دو روزه بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، مدیر گروه تاریخ، جناب آقای دکتر اصغر منتظر‌القائم ضمن خوشامد‌گویی به شرکت‌کنندگان از حمایت گروه تاریخ با انجمن تاریخ محلی تشکر و قدردانی نموده و در ادامه از همکاری، همدلی و صمیمیت اساتید تاریخ که در شکل‌گیری گرایش تاریخ محلی در مقطع دکتری برای اولین بار در دانشگاه اصفهان گامی به سزا برداشتند، صحبت و تشکر کردند. که در پی آن با تلاش اساتید و دانشجویان تاریخ محلی و پیگیری و حمایت گروه تاریخ، انجمن تاریخ محلی تأسیس گردید.
پس از آن جناب آقای دکتر مرتضی نورائی ریاست انجمن تاریخ محلی ایرانیان از اهداف و برنامه‌های انجمن سخنانی بیان کرده و یکی از اهداف انجمن را برگزاری کارگاه‌ها جهت تربیت و آموزش نیروهای جوان و متخصص در زمینۀ تاریخ شفاهی ذکر کردند. ایشان از پروژه‌های نیز صحبت کرده که منجر به کارآفرینی و اشتغال زایی برای علاقمندان و متخصصان تاریخ می‌گردد. دکتر نورائی در ادامۀ مباحث خویش به کارکرد تاریخ شفاهی در جامعۀ امروزی اشاره کرده. هم‌چنین به تفاوت‌ها و ویژگی‌های تاریخ شفاهی و سنت شفاهی و خاطره‌نویسی به صورت مبسوط پرداختند.
در ادامۀ کارگاه، سرکار خانم مولود ستوده به تاریخچه تاریخ شفاهی در جهان و ایران، تبیین فلسفۀ تاریخ شفاهی پرداختند. در روز دوم کارگاه، مباحث از حالت تئوری و مباحث کلی به سمت مباحث تخصصی و عملی سوق یافت و وارد مراحل اجرای مصاحبه از سوی مصاحبه کننده و مصاحبه شونده، چگونگی طرح سؤالات، مدت مصاحبه و غیره شد. روند برگزاری کارگاه به سمت وسوی مناسب سوق یافت و منجر به طرح پرسش‌ها متعدد از سوی شرکت‌کنندگان شد که پاسخ‌های منطقی و درخور به آنان داده شد.
در این کارگاه دو روزه شرکت‌کنندگان با طیف‌ها و قشر‌های مختلف جامعۀ علمی از شهرها و مناطق مختلف همچون تهران، گرگان، یزد و شهرستان‌های اصفهان حضور داشتند. که شامل کارگردانان سینما، مستندسازان، فیلم‌سازان، کارشناسان صنعت چاپ، دکترای اسلام، علوم سیاسی و باستان‌شناسی، کارشناسان مطالعات معماری ایران، مهندسین معماری، معلمان تاریخ و دانشجویان دکتری و ارشد بودند.
در پایان کارگاه آقایان ولی الله مسیبی، محمد افقری و خانم معصومه گودرزی اعضای مؤسس و هئیت مدیره انجمن از حضور علاقمندان به تاریخ شفاهی که زحمت سختی راه را به جان خریدند و در این کارگاه شرکت نموده، تشکر کردند. علاوه بر این از آمادگی انجمن در راستای مکاتبات و درخواست‌های متعدد جهت برگزاری آموزش تاریخ شفاهی در سراسر کشور مطالبی را بیان کردند و امید است در فرصت‌ مناسب این کارگاه‌ها در مراکز دیگر استان‌ها نیز برگزار گردد.
+ سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۹
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: