شهرهای سرافراز تاریخ

شهرهای سرافراز تاریخ
کتاب «شهرهای سرافراز تاریخ» تالیف جان جولیوس نورویچ با ترجمه ابوالحسن تهامی منتشر شد. این کتاب نتیجه بررسی های گسترده 53 نویسنده معتبر است که پس از نگارش با بازنگاری نویسنده گردآوری شده است.کتاب «شهرهای سرافراز تاریخ» به قلم جان جولیوس نورویچ در بردارنده پنج بخش با عناوین «جهان کهن»، «نخستین هزاره میلادی»، «جهان سده های میانی»، «جهان مدرن در آغاز» ...
کتاب «شهرهای سرافراز تاریخ» تالیف جان جولیوس نورویچ با ترجمه ابوالحسن تهامی منتشر شد. این کتاب نتیجه بررسی های گسترده 53 نویسنده معتبر است که پس از نگارش با بازنگاری نویسنده گردآوری شده است.
کتاب «شهرهای سرافراز تاریخ» به قلم جان جولیوس نورویچ در بردارنده پنج بخش با عناوین «جهان کهن»، «نخستین هزاره میلادی»، «جهان سده های میانی»، «جهان مدرن در آغاز» و «روزگار شهر مدرن» است. 
نخستین بخش کتاب به کلانشهرهای جهان کهن تا مرزهای 100 ق. م می پردازد. اوروک، مُهِنجُ دارُ، ممفیس، طیوه، هتوسه، بابل، نینوه(نینوا)، کارتاژ، آتن، لینزی، اسکندیه، مه رُ، بیت المقدس و رم مهم ترین این کلانشهرها هستند که در این بخش معرفی و بررسی می شوند. 
کتاب پس از شهرهای جهان کهن به شهرهای باشکوه نخستین هزاره میلادی چون تُتی هوآکان، تیکال، قسطنطنیه، مکه، دمشق، بغداد و کوردو وا (قرطبه) سفر می کند. در قسمتی از این بخش از کتاب درباره شهر تُتی هوآکان می خوانیم: «تُتی هوآکان تنها زادگاه ایزدان نبود، زادگاه زمان بود، این را منابع سده شانزدهم ثبت کرده اند، هزاره ای پس از آن که شهر به واپس گرایی و بی رونقی می رفت. تُتی هوآکان به روزگار درخشش، یعنی از سده یکم تا سده پنجم میلادی، شهری بزرگ و اعجاب آور بود در نظر فرهنگ های دیگر، چون مردمان مایا، که در 1600 کیلومتری شرق آن می زیستند. شهر در جایگاه خودشهری نیمه جهانی به شمار می آمد، جایی بود که می پنداشتند آسمان و جهان زیرین در آن پیوند می خورند.» 
آنگ کُر، پالرمو، قاهره، سمرقند، پاریس، کراکو، ونیز، فلورانس، تمبوکو، کوزکو و تنوچ تیتلان شهرهای بزرگ و بااهمیت قرون وسطایی هستند که در بخش سوم کتاب به آن ها پرداخته می شود. نویسنده در معرفی هر شهر ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از پیدایش آن شهر به بیان سیر تاریخی شهر و بناهای تاریخی و اماکن فرهنگی آن می پردازد. 
بخش چهارم کتاب به دو رویداد مهم کشف قاره آمریکا و کشف راه دریایی به هندوستان از جنوب آفریقا که هر دو به کوشش اروپایی ها صورت گرفت، اشاره می کند و در ادامه به معرفی شهرهای برجسته این دوران مانند لیسبون، رم، استانبول، اگرا، اصفهان، پکن، کیوتو، پراگ، آمستردام، مکزیکوسیتی، لندن، استکهلم، دابلین، کپنهاگ، سن پترزبورگ، وین و ادینبورگ می پردازد. 
«تنها شاعران ایرانی اسیر زیبایی و دلاویزی پایتخت جدید صفویه نشدند، جهان گردان اروپایی مانند شاردن نیز اصفهان را یکی از بزرگترین شهرهای جهان دانستند، رقیب پاریس و لندن که شاه عباس بزرگ در 1590 به پایتختی اش برگزید؛ و شهر به لحاظ جمعیت و وسعت و معماری و شکوه رو به ترقی گذاشت.» این بخش کوتاهی از توصیف شهر تاریخی اصفهان در این کتاب است. 
آخرین بخش کتاب به روزگار شهرهای مدرن می رود. شهرهایی که به دنبال انقلاب صنعتی راه ترقی و پیشرفت را با سرعت طی کردند. مسکو، پاریس، لندن، بوداپِست، مونترال، واشینگتن، دهلی نو، برلین، شیکاگو، لس آنجلس، بوینوس ایرس، سنگاپور، نیویورک، سائولو پولو، سیدنی، توکیو و شانگهای در زمره این شهرها قرار می گیرند. 
در بخشی از کتاب در وصف پراگ آمده است: «پراگ، شهری که همیشه در چهارراه سیاسی اروپا بود، به تازگی به درون تاریخ پیچیده خود آرام گرفته است. اکنون پراگ، زیبایی های شگفت خویش را به تن کرده و در آرامش نفس می کشد، زیرا که بدترین رویدادهای تاریخ اش گذشته و شهروندان اش آینده ای آرام و پاینده را ساخته اند. گنجینه های معماری گوتیک و باروک آن به آرامی از چنگ بی اعتنایی های دیروز رها می شوند و جلال دیرین را باز می یابند.» 
پایان بخش کتاب تصاویر دیدنی از جذابیت های شهرهای دیروز و امروز جهان و برخی از مکان های تاریخی این شهرها است. 
چاپ نخست کتاب «شهرهای سرافراز تاریخ» تالیف جان جولیوس نورویچ و ترجمه ابوالحسن تهامی در 400 صفحه با شمارگان یک هزار و 100 نسخه و بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات معین راهی بازار کتاب شده است.
+ چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۰
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: