سفال شهرضا
سفال شهرضا
صنعت سفال سازی در شهرضا یکی از صنایع دستی ان است که از سابقه ی بسیار طولانی برخوردار است به گونه ای که از زمان حکومت صفویه شروع می شود و درزمان حکومت قاجار به اوج کار خود می رسد به طوری که شاهد صادرات ان به کشورهای خارجی هستیم...
نگارنده: نیلوفر واعظی
نگارش: خرداد ۱۳۹۴
صنعت سفال سازی در شهرضا یکی از صنایع دستی ان است که از سابقه ی بسیار طولانی برخوردار است به گونه ای که از زمان حکومت صفویه شروع می شود و درزمان حکومت قاجار به اوج کار خود می رسد به طوری که شاهد صادرات ان به کشورهای خارجی هستیم.
«تقسیم بندی صنایع دستی شهرضا به دو دسته:»
1-صنایعی که از قبل وجود داشته اند ولی الان رونق خود را از دست داده اند.مانند:گیوه دوزی-نمد مالی-کرباس بافی-اهنگری.
2-صنایعی که از قبل وجود داشته اند و هنوز هم از رونق برخوردارند.مانند:قالیبافی-گلیم بافی-سفال-سرامیک-کاشی-تنورسازی.(مسیبی،1378،ص208)
«سرامیک و کاشی شهرضا به طور کل به سه مرحله تقسیم می شود:»
1-مرحله سفال سازی:این مرحله قبل از اسلام در منطقه ی دادنگان در مشرق شهرضا شروع شده و تا زمان صفویه ادامه پیدا کرده است.
2-مرحله ی ظروف کاشی:این مرحله از زمان صفویه اغاز گردید و در یک دوره ی نسبتا کوتاه حکام قمشه،عده ای از چرخ کاران و طراحان به اصفهان رفتند و نقش و رنگ کاری روی ظروف سفالی را اموختند.
3-مرحله ی لعاب شیشه ای با نقش اسلیمی:با ورود اساتید فن کاشی سازی که نزد استادان فن همدانی و اصفهانی رنگ امیزی را فراگرفته بودند،نقش ها و طرح های اصیل فرش و کاشی اصفهان را به نقوش اسلیمی بر ظرف های سفالین می نگاشتند و نقاشی های زیبا می افریدند انقلابی در صنایع دستی سرامیک ایجاد کردند که از دوره ی قاجار به بعد،اکثر ظروف با طرح ها و نقش ها ی مختلف به بازارهای داخلی و خارجی فرستاده می شد.(همان جا)
برای مطالعه این مطلب فایل پیوست را دانلود نمایید.
+ یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۳
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: