نقش و جایگاه زن در ایل بختیاری در دوره قاجار از دیدگاه سیاحان اروپایی (۱۳۴۴-۱۲۱۰ هـ .ق/۱۹۲۵-۱۷۹۶م)
نقش و جایگاه زن در ایل بختیاری در دوره قاجار از دیدگاه سیاحان اروپایی (1344-1210 هـ .ق/1925-1796م)
از اوایل دورهء قاجار سیاحان زیادی متوجه قلمرو بختیاری شدند و توانستند اطلاعات بی‌نظیری درباره زندگی کوچ نشینی ایل، چگونگی ازدواج، بیماریهای بومی، لباس مردان و زنان و جنبه‌های دیگر زندگی اجتماعی ارائه نمایند...
نقش و جایگاه زن در ایل بختیاری در دوره قاجار از دیدگاه سیاحان اروپایی (1344-1210 هـ .ق/1925-1796م)
فرستنده: سمیه بختیاری
منبع: مجله پژوهشهای تاریخی دانشگاه اصفهان
نگارنده: دکتر علی اکبر کجباف، دکتر فریدون اله یاری، سمیه بختیاری
نگارش: دی ۱۳۹۳
از اوایل دورهء قاجار سیاحان زیادی متوجه قلمرو بختیاری شدند و توانستند اطلاعات بی‌نظیری درباره زندگی کوچ نشینی ایل، چگونگی ازدواج، بیماریهای بومی، لباس مردان و زنان و جنبه‌های دیگر زندگی اجتماعی ارائه نمایند. مقام و موقعیت زن در ایل بختیاری از جمله مواردی است که نظر سیاحان اروپایی را به خود جلب نموده؛ به طوری که افزون بر توصیف جایگاه و کارکرد زن در جامعه بختیاری، موقعیت خاص آن‌ها را نه تنها با زنان روستایی و شهری ایران بلکه با زنان اروپا مقایسه کرده‌اند و آن‌ها را ستون فقرات ایل و محور اصلی هر گونه تلاش و کوشش دانسته و معتقدند که زن ایل از مزایایی برخوردار است که هر زن آزاده‌ای آرزوی آن را دارد. زن همواره در ساختار اجتماعی، نیمی از جمعیت ایل را شامل می‌شده و نقش مهمی در پایداری و استحکام نظام خانوادگی و ایلی داشته است. لذا، این پژوهش با چنین رویکردی به روش توصیفی و تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه‌ای به بررسی موضوع می‌پردازد.
این مقاله پس از مقدمه و درآمدی بر جغرافیا و ساختار ایل بختیاری به بررسی جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زن در ایل بختیاری و سیمای زنان شاخص در گزارش‌های سیاحان دوره قاجار می‌پردازد.
کلید واژه: ایل، بختیاری، زن، سفرنامه، قاجاریه.
برای مطالعه کل مقاله فایل پیوست را دانلود نماید.
+ سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۵
نظرات
حجت سرلک
حجت سرلک، بسیار عالی
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۱
پریسا امینیان
پریسا امینیان، درود برشما بسیار عالی بود
یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: