محله جنیران اصفهان
محله جنیران اصفهان
محله ی جنیران (گنیران ) در غرب اصفهان ، بخش ماربین  بین خیابان آتشگاه و آیت الله اشرفی اصفهانی (کهندژ ) با مساحت 281 جریب  قرار دارد . از حدود چهارگانه منتهی می شود به محله ی سودان ، محله ی کلیچه و گلستان ، محله ی لادان. خیابان بهشت – که به خیابان آتشگاه و آیت الله اشرفی اصفهانی متصل است - از بین این محل عبور کرده و آن را به دو قسمت تقسیم نموده است...
نگارنده: اکرم شاسنایی
نگارش: خرداد ۱۳۹۴
محله ی جنیران (گنیران ) در غرب اصفهان ، بخش ماربین  بین خیابان آتشگاه و آیت الله اشرفی اصفهانی (کهندژ ) با مساحت 281 جریب  قرار دارد . از حدود چهارگانه منتهی می شود به محله ی سودان ، محله ی کلیچه و گلستان ، محله ی لادان. خیابان بهشت – که به خیابان آتشگاه و آیت الله اشرفی اصفهانی متصل است - از بین این محل عبور کرده و آن را به دو قسمت تقسیم نموده است . حدفاصل بین خیابان آیت الله اشرفی اصفهانی (کهندژ) و خیابان بهشت  غلبه با بافت مسکونی می باشد  ، خیابان بهشت به سمت غرب بیشتر زمین های کشاورزی است البته در سال های اخیر گسترش ساخت و ساز در آن بسیار چشمگیر است .
کلمه ی گنیران واژه ای پهلوی است و به احتمال بسیار و با توجه به همجواری این منطقه با کوه آتشگاه احتمالا در گذشته های دور محل سکونت بوده است.( مصاحبه شماره 2)
بنا به گفته ی بزرگان محل  سال های دور طوفان شنی در این منطقه آمده است که باعث مدفون شدن این منطقه در زیر شن گردیده است و ظاهرا فردی از آن در این زمان در کربلای معلی سکونت داشته است که پس از بازگشت و مشاهده ی وضع موجود در حوالی محل قبلی سکونتگاهی ، به زندگی پرداخته است  که به مرور زمان باعث شکل گیری و گسترش محل شده است.
برای مطالعه این مطلب فایل پیوست را دانلود نمایید.
+ چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: