سمیه سادات سجادی

دکتری: دانشجوی دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه بیرجند، ۱۳۹۰

افتتاح اولین مدرسه به سبک جدید در سده اصفهان

تا قبل از سال1302 ه.ش مدرسه ای در سده وجود نداشت و اطفال به مکتب می رفتند. مکتب ها در دکان، مسجد، تکیه یا در منزل شخصی تشکیل می شد. شاگردان در مکتب همگی روی زمین و گرد معلم نشسته و در گروه های چندگانه مشغول فراگرفتن درس با هجا کردن حروف می شدند. در سال 1302 مردی دانشمند و روشن فکر به نام حاج میرزا ابوالحسن سیادت (عمادالشریعه) به فکر تاسیس دبستان افتاد و با همت والای خود قدم به پیش نهاد و با تمام مشکلاتی که با آن مواجه گردید.
اولین دبستان را با نام «دبستان اسلامی» در محکمه تأسیس کرد. به دلیل آشنا نبودن مردم به روش جدید ومخالفت عده ای از دبستان آن طور که باید و شاید استقبال نشد وحتی مخالفت‌های با آن صورت گرفت به طوری که تعداد شاگردان مدرسه خیلی کم بود و کارآن دچار وقفه شد. دبستان مزبور در ابتدای تأسیس دارای 4 کلاس و به سرپرستی شخصی به نام شیخ ابراهیم اداره می شد.
اهالی قدردان همایون شهر به پاس زحمات آقای سیادت تقاضا نمودند که اولین دبیرستان به نام ایشان نامگذاری شود. از این جهت دبیرستان «عماد» به نام وی نامگذاری شد. درسال1316 آموزشگاه صائب خوزان تأسیس و در سال 1318اولین سال دوره متوسطه در سده با عنوان دبیرستان عماد پاگرفت.قبل از آن در سال 1300در منطقه گوجان ماربین مدرسه ای به سبک نوین تاسیس شده بود.
+ پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: