سمیه سادات سجادی

دکتری: دانشجوی دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه بیرجند، ۱۳۹۰

معرفی کتاب پیک سعادت نسوان

پیک سعادت نسوان ( مهر 1306 تا شهریور 1307)
صاحب امتیاز: روشنک نوع دوست
به کوشش شادی پیروزی، هادی میرزا نژاد موحد
چاپ نخست: 1393
شمارگان: 500 نسخه
انتشارات: فرهنگ ایلیا
قیمت: 12000 تومان
در دوران انقلاب مشروطیت و پس از آن اقشار مختلف ایران در شکل‌گیری حوادث و تغییر و تحولات سهمی برعهده داشتند. در این میان زنان با ورود به عرصه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و اجتماعی نقش و جایگاه مهم و قابل اعتنا کسب کردند. زنان روشنفکر و تحصیلکردۀ ایرانی سعی بر آن داشته با تأسیس مدارس دخترانه، چاپ و انتشار روزنامه و نشریات، برگزاری جمعیت‌ها و نشست‌ها و ... به تنویرافکار و ارتقاء سطح دانش و آگاهی زنان بپردازند.
روشنک نوع دوست ( 1273- 1338ش) از جمله زنان روشنفکر و آزاد اندیش گیلان در عصر خویش بود. تحصیلات ابتدایی را در نزد پدرش حاج سید حسن طیب مشهور به آقا نور فرا گرفت و سپس از تربیت‌یافتگان رشدیه بهره برد. نوع دوست یکی از مهم‌ترین مشکلات ایران به ویژه زنان را جهل و بی‌سوادی دانسته. او با تأسیس مدرسۀ ویژه دختران به نام سعادت نسوان، ایجاد جمعیت پیک سعادت و سرانجام انتشار پیک سعادت نسوان و قرائت خانه پیک سعادت تلاش کرد زنان زمانه خویش را به ویژه زنان گیلان را با کتاب و فرهنگ آشنا سازد و غبار جهل و بی سوادی را از زندگی آنان کنار بزند.
مجله پیک سعادت نسوان، دومین نشریه زنان گیلان در راستای اهداف نوع دوست از مهر 1306 تا شهریور 1307 که به دست رضا شاه توقیف شد، به صورت دو ماهنامه در 6 شماره چاپ و منتشر گردید. مقالات مندرج در نشریه با محتوای حقوق و جایگاه اجتماعی زنان، لزوم تربیت صحیح فرزندان، لزوم آموزش دختران و حفظ بهداشت فردی و سلامت زنان می‌باشد. علاوه بر این باب آشنایی از جایگاه و موقعیت زنان ایرانی و طرز تفکر و اندیشه نه تنها جامعۀ زنان بلکه مردان نیزرا نیز بر ای خواننده فراهم ساخته و نمایانگر بازتاب تلاش در تغییر جایگاه زنان در جامعه و کسب موقعیتی مناسب‌ است. علاوه بر این در اولین شمارۀ سال 1307 مطلبی درباره مدارس گیلان نوشته شده که احصائیه از مدارس دخترانه و پسرانه گیلان در سال‌های 1299- 1306 ارائه شده است.
+ دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۸
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: