دکتر مهدی احمدی اختیار

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۷
کارشناسی: دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۱

شهرآشوب ها؛ تاریخ محلی منظوم

شهرآشوب ها؛ تاریخ محلی منظوم در میان گونه های مختلف تواریخ محلی، شهرآشوب ها کمتر مورد توجه مورخان قرار گرفته اند و به همین دلیل اطلاعات بی نظیر و ارزشمند آنها، در بازسازی تاریخ ایران، مورد غفلت واقع شده است...

در میان گونه های مختلف تواریخ محلی، شهرآشوب ها کمتر مورد توجه مورخان قرار گرفته اند و به همین دلیل اطلاعات بی نظیر و ارزشمند آنها، در بازسازی تاریخ ایران، مورد غفلت واقع شده است. در حالی که این گونه از آثار از منابع اصلی و اولیه ی تاریخ اجتماعی و فرهنگی مردمان عادی در اعصار مختلف تاریخ می باشند. از طرفی، به علت این که به قصد تاریخ نگاری تولید نشده اند از بسیاری از محدودیت ها و محذورات تواریخ رسمی به دورند. در واقع شهرآشوب ها را می بایست جلوه ای از انعکاس تاریخ در ادبیات فارسی قلمداد نمود.

 شهرآشوب ها یکی از انواع شعر فارسی می باشند که تاریخ اجتماعی برخی از شهرهای ایران، در مقاطعی از تاریخ ایران، در آنها به خوبی منعکس شده است. در این نوع شعر، معشوقی توصیف می شد که با حسن و زیبایی خود شهری را بر هم می زد و آشفته می کرد. چون قبل از وصف معشوق، شهری که در آن زندگی می کرد وصف می شد و درباره ی خصوصیات شهر توضیح داده می شد، این نوع شعر به صورت نوعی تاریخ محلی منظوم در آمد. شرایط تاریخی شهر و امتیازات آن در میان شهرهای دیگر، شغل ها و اصناف شهر و بسیاری از آگاهی های مهم دیگر درباره ی آن در این شهر آشوب ها ارائه می شود. در این آثار، هم ستایش شهرها به چشم می خورد و هم نکوهش و بدگویی شهرها و مردم آن وجود دارد. رفته رفته مضمون شهراشوب ها به توصیف پیشه وران و صاحبان صنایع و حرف شهرها محدود شد. شهر آشوب در ادب فارسی سابقه ای طولانی دارد. نخستین شهرآشوب ها را مسعود سعد سلمان در زندان و در وصف لاهور سرود، این نوع شعر در دوره تیموری رشد و رونق بیشتری یافت و در دوره صفوی به اوج خود رسید، آگاهی های این نوع شعر درباره ی تاریخ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرها در کتاب های تاریخی وجود ندارد و مورخان می توانند آگاهی های خود را با استفاده از این شعرها کامل کنند. لذا شهرآشوب ها می توانند به خوبی برخی از شکاف ها و خلاء های موجود در کتاب های تاریخی را پر نمایند. شهرآشوب هایی درباره ی تبریز،اصفهان و هرات سروده شده است. شهرآشوب سیفی بخاری به نام صنایع البدایع و شهرآشوب لسانی شیرازی به نام مجمع الاصناف دو نمونه مشهور از شهرآشوب های زبان فارسی است.

+ یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
نظرات
دکتر اصغر منتظرالقائم
دکتر اصغر منتظرالقائم، جناب اقای احمدی با تشکر کار بدیع وخوبی انجام داده اید وباب نوینی به شواهد تاریخی و اسناد تاریخی افزودید موفق باشید
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۳
دکتر مهدی احمدی اختیار
دکتر مهدی احمدی اختیار، جناب آقای دکتر منتظرالقائم سلام علیکم از حسن توجه و لطف شما صمیمانه سپاسگزارم.
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۹
احمد شیرانی
احمد شیرانی، جناب آقای احمدی استاد گرانقدر از خواندن مقاله شهر آشوب بسیار لذت بردم. برای من تازگی داشت. برای شما آرزوی موفقیت روزافزون دارم.
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۷
شهرام قلی پور
شهرام قلی پور، با درود. چندین سال درباره تاریخ محلی شمال ایران کار می کنم. بعد از دیدن مطلب شما سوالی به ذهنم رسید که جایگاه تاریخ نگاری منظوم محلی یا تاریخ نگاری های منظوم محلی در ایران چیست؟ آیا منابع یا مقالاتی در این زمینه یا حتی انواع شاهنامه نویسی کار شده است.؟
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۳
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: