بررسی کارکرد تجاری راهسازی عصر ناصری در ایالت مازندران

در عصر قاجار مازندران به لحاظ تجاری دارای اهمیتی دوگانه برای حاکمیت بود؛ اول: نزدیکترین ایالت غنی در تولید مواد غذایی به پایتخت بود. دوم: نزدیکترین راه ارتباطی دارالخلافة تهران با دریای مازندران - که مسیر تجارت ایران با عمده ترین شریک تجاری ایران یعنی روسیه بود - از این ایالت می گذشت. علاوه بر این مازندران دارای مزیت نسبی در تولید برخی اقلام خام صادراتی و ارزآوری چون برنج، پنبه، ابریشم و چوب بود. به همین دلایل توسعه راههای مازندران متغیر مهمی در توسعه اقتصاد محلی، منطق های و ملی به حساب میآمد.

در عصر قاجار مازندران به لحاظ تجاری دارای اهمیتی دوگانه برای حاکمیت بود؛ اول: نزدیکترین ایالت غنی در تولید مواد غذایی به پایتخت بود. دوم: نزدیکترین راه ارتباطی دارالخلافة تهران با دریای مازندران - که مسیر تجارت ایران با عمده ترین شریک تجاری ایران یعنی روسیه بود - از این ایالت می گذشت. علاوه بر این مازندران دارای مزیت نسبی در تولید برخی اقلام خام صادراتی و ارزآوری چون برنج، پنبه، ابریشم و چوب بود. به همین دلایل توسعه راههای مازندران متغیر مهمی در توسعه اقتصاد محلی، منطق های و ملی به حساب می آمد.
در دوره ناصرالدین شاه علیرغم چالشهای سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی در توسعه راههای مازندران، پس از یک رشته مطالعات مقدماتی توسط مهندسان راهسازی از بین سه راه موجود هزارچم، لاریجان و سوادکوه، حکومت با ملاحظه حفظ امنیت سیاسی و اقتصادی پایتخت تصمیم به توسعه و ترمیم راه لاریجان گرفت و هزینه سنگینی صرف این کار نمود.
این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، بر اساس داده های آماری و با ترسیم نمودارها به بررسی تاثیر سیاستهای راهسازی ناصرالدین شاه بر تجارت مازندران میپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد، پس از پایان اقدامات راهسازی، میزان واردات و صادرات ایالت مازندران افزایش یافت. از دیگر پیامدهای سیاستهای راهسازی این دوره بر تحولات تجاری مازندران، افزایش تعداد کاروانسراهای تجاری، رشد و توسعه بازار شهرهای بارفروش، ساری و اشرف بود.
در دوره ناصرالدین شاه علیرغم چالشهای سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی در توسعه راههای مازندران، پس از یک رشته مطالعات مقدماتی توسط مهندسان راهسازی از بین سه راه موجود هزارچم، لاریجان و سوادکوه، حکومت با ملاحظه حفظ امنیت سیاسی و اقتصادی پایتخت تصمیم به توسعه و ترمیم راه لاریجان گرفت و هزینه سنگینی صرف این کار نمود.
این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، بر اساس داده های آماری و با ترسیم نمودارها به بررسی تاثیر سیاستهای راهسازی ناصرالدین شاه بر تجارت مازندران میپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد، پس از پایان اقدامات راهسازی، میزان واردات و صادرات ایالت مازندران افزایش یافت. از دیگر پیامدهای سیاستهای راهسازی این دوره بر تحولات تجاری مازندران، افزایش تعداد کاروانسراهای تجاری، رشد و توسعه بازار شهرهای بارفروش، ساری و اشرف بود.
+
شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۲
نظر شما