دکتر مهدی احمدی اختیار

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۷
کارشناسی: دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۱

قلعه ی چالشتر اثری باشکوه در چهامحال و بختیاری

قلعه ی چالشتر اثری باشکوه در چهامحال و بختیاری قلعه‌ی خدارحم خان یا قلعه‌ی چالشتر اثری باشکوه به لحاظ معماری و حجاری در ایران، در سال 1321 هجری قمری در دوره‌ی قاجار در چالشتر در 5 کیلو‌متری شهرکرد احداث شد. قلعه‌ی چالشتر تلفیقی از معماری ایرانی با معماری اروپایی است که با ستون‌هایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته‌های دیدنی خودنمایی می‌کند.
قلعه‌ی خدارحم خان یا قلعه‌ی چالشتر اثری باشکوه به لحاظ معماری و حجاری در ایران، در سال 1321 هجری قمری در دوره‌ی قاجار در چالشتر در 5 کیلو‌متری شهرکرد احداث شد. قلعه‌ی چالشتر تلفیقی از معماری ایرانی با معماری اروپایی است که با ستون‌هایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته‌های دیدنی خودنمایی می‌کند. قلعه‌ی چالشتردر پنج کیلومتری شهرکرد به عنوان یک اثر باشکوه به لحاظ معماری، هنری و حجاری در ایران است.
چالشتر در دوره‌ی صفویه، زند، افشار و نیمه‌ی اول قاجار مرکز حکمرانی چهارمحال بوده است. مجموعه‌ی تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان‌نشین، اندرونی، حمام، انبارها، موزه‌ی شهدا، موزه‌ی کار و زندگی، موزه‌ی مردم‌شناسی، اتاق نقاشی، کارگاه‌های صنایع‌دستی و اصطبل‌هاست و قلعه‌ی عیانی و خان‌نشین این مجموعه تاریخی،38 ستون سنگی با سر در و ایوان دارد.
اتاق‌های این مجموعه‌ی قلعه نیز با نقوش گیاهی، هندسی، حیوانی و انسانی، تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و غربی، مزین است و این سبک نقاشی که در دوره‌ی قاجار به اوج خود می‌رسد شامل نقوش گل و گلدان، افسانه‌ی لیلی و مجنون و نقوش اسلامی شامل یوسف و زلیخا به همراه خط نوشته‌ای از آیات قرآن است.
+ یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۴
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: