بررسی و تبییت تحولات آموزش و پرورش یاسوج در دوره پهلوی دوم (۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ه.ش)
نظام آموزشی در کهگیلویهوبویراحمد تا سال 1312 به روش مکتبخانهای بود. در این سال نخستین دبستان به سبک آموزش نوین در شهرک «تلخسرو» بویراحمد تاسیس شد. با ویرانی تلخسرو در شهریور 1321آن مدرسه تعطیل گردید.
نظام آموزشی در کهگیلویهوبویراحمد تا سال 1312 به روش مکتبخانهای بود. در این سال نخستین دبستان به سبک آموزش نوین در شهرک «تلخسرو» بویراحمد تاسیس شد. با ویرانی تلخسرو در شهریور 1321آن مدرسه تعطیل گردید. پس از یک دهه با سفر «محمود حسابی» وزیر فرهنگ در سال 1331به یاسوج، 5 مدرسه در این شهر و اطراف آن تاسیس شد. افزون براین،دانشسرای عشایری نیز در سال 1336 تاسیس و سهمیهای برای دانشآموزان بویراحمد(یاسوج) در نظر گرفته شد. ورود فارغالتحصیلان این دانشسرا به یاسوج باعث تاسیس مدارس جدیدی در سطوح مختلف آموزشی شد. توسعه مراکز آموزشی و گسترش آن درکهگیلویهوبویراحمد، باعث تشکیل اداره کل آموزشوپرورش مستقل شد. در این راستا مطالعه و بررسی روند تحولات آموزشوپرورش یاسوج و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن، می تواند کمکی به برنامه-ریزان ملی و محلی باشد. از این روی این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و بر پایهی مطالعات کتابخانهای، اسنادی و مصاحبه، به بررسی نقش آموزشوپرورش در تحولات یاسوج میپردازد. نتایج حاصله از مطالعه آموزش و پرورش در یاسوج نشان میدهد به شرط فراهم شدن بسترهای آموزشی و فرهنگی استعداد و آمادگی لازم برای توسعه و پیشرفت وجود دارد.
اصل مقاله به پیوست ارائه شده است
اصل مقاله به پیوست ارائه شده است
+
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۸
نظر شما