دکتر معصومه گودرزی
دکتری:
دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد:
دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۰
کارشناسی:
دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۸
صنعت چوب در اصفهان دوره قاجار و پهلوی
چوب به دلیل ویژگی خاص و شکل پذیری مناسب به عنوان ماده اولیه غالب مصنوعات چوبی می باشد. منبع اصلی تولید چوب کشورمان همان ۹/۱ میلیون هکتار جنگل های شمال کشور است که درصد قابل توجهی از آن دارای وضعیت مخروبه و نیمه مخروبه است.
صنعت چوب
در اصفهان دوره قاجار و پهلوی
چوب به دلیل ویژگی خاص و شکل پذیری مناسب به عنوان ماده اولیه غالب مصنوعات چوبی می باشد. منبع اصلی تولید چوب کشورمان همان ۹/۱ میلیون هکتار جنگل های شمال کشور است که درصد قابل توجهی از آن دارای وضعیت مخروبه و نیمه مخروبه است. چوب در کشور ما تقریبا قابل دسترس نیست و در بسیاری از نقاط ایران کمیاب است. در چنین شرایطی ناگزیر باید منابع دیگری را جستجو کرد تا بتوانند جایگزین گونههای بومی شمال کشور شود و فشار وارده به جنگلهای طبیعی را کاهش داد. زیرا در شهرهایی همچون اصفهان منابع چوبی به دلیل وضعیت آب و هوا یی بسیار کمیاب است. با وجود موقعیت جغرافیایی ، آب و هوای نیمه بیابانی اصفهان انتظار داشتن جنگل های انبوه سرابی بیش نیست . اما وجود درختانی همچون زبان گنجشک ، زالزالک ، ارجن و یا به زبان محلی ارزن ، گلابی ، سپستان ، سماق ،توت ، وسک ، تاک ، پسته ، چنار، افرا، سپیدار ، جاز و سرو برای استفاده تولیدات داخلی تا حدودی پاسخگو بوده است . البته در دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی از چوب، علاوه در بخش صنعت در تمام خانه ها جهت روشنایی ، پخت و پز و ذغال سوزی نیز استفاده می کردند( عابدی، 1334 : 187-181)
با توجه به کمبود چوب و استفاده از چوب در مصارف خانگی و تجاری، باز هم اصفهان در زمره تولیدکنندگان مصنوعات چوبی در دوره قاجار وپهلوی به شمار میرود. اصفهان از داعیه داران تولید برخی از هنرهای دستی از جمله ( خراطی ، منبت کاری ، معرق کاری ، مبل سازی ، درب و پنجره سازی و ...)می باشد .
خراطی یکی از هنرهای دستی و سنتی اصفهان می باشد، که ماده اولیه آن چوب است . در این هنر، چوب به اشکال زیبایی تراش داده می شود. سپیدار بهترین چوب برای خراطی است . هرچه چوب سپیدار محکم تر باشد ، کار ظریف تری حاصل می گردد. در دوران قاجار و پهلوی ، خراطی به شکل سنتی انجام می گرفت ، اما امروزه به شکل مکانیزه انجام می گیرد. خراطان اصفهانی با مهارت وصف ناشدنی وسایلی چون قلیان ، پایه های مبل ، آباژور،ظروف آشپزخانه و....می ساختند و حتی نظر اغلب سیاحان خارجی جلب این مصنوعات بوده است(سید صدر، 1386 ،474).
واژه منبت از نبات به معنی گیاه گرفته شده است و در اصطلاح به نقش برجسته و کنده کاری روی چوب است( سیدصدر ،1386: 410). اوج شکوفایی هنر منبت کاری و خاتم سازی دراصفهان در دوره صفویه بوده است . در دوره قاجار به علت کم توجهی به این هنر ، تقریباَ این هنر دچار افول شد. اما از آنجا که اصفهان از دیرباز مهد هنر و هنرپروری بود ، این هنر با تمام محدودیت ها ، با همّت منبت کاران قابل ، همچنان زنده ماند و با خلق آثار فاخر توجه سیاحان و هنردوستان به آن همه ظرافت و زیبایی معطوف شده است. هنر دوستان و سیاحان نیز حق مطلب را ادا کردند و منصفانه در این عرصه نگاشتند .
براساس گزارش دالمانی: " در شهر اصفهان، نجّاران و منبت کاران قابلی وجود دارند که مشابه کار آنان را در کمتر جایی می توان مشاهده نمود. این صنعتگران در ساخت اشیاء چوبی مهارت قابل ملاحظه ای دارند و این اشیاء را با سلیقه خاصی منبت کاری می کنند. منبت کاران اصفهانی ، گاهاَ مس و قلع هم برای زینت کار خود استفاده می کنند" .وی اشاره به نمونه کارهایی از این هنرمندان دارد ، از جمله، منبت کاری هایی که همراه با مس و قلع در تزئین درب های کاخ سردار اسعد در محله جونقون اصفهان استفاده شده است، دارد(دالمانی، 1335: 371-369). میرزاحسن خان جابری نیزدر کتاب اصفهان به مهارت مبل سازان و نجّاران و منبت کاران اصفهانی اشاره دارد.(جابری انصاری، 1321 : 377 ؛ باقری ،1371: 305).
بروگشن نیز با دالمانی هم عقیده بوده ، و به مهارت صنعتگران اصفهانی به خصوص نجّاران و منبت کاران اشاره دارد. به گزارش وی در قصبه ای در اطراف اصفهان ، نجّاران و منبت کاران ، اشیاء چوبی بسیار ظریف و قابل توجهی از قبیل صندلی ، میز، جعبه و تخته نرد ، قلمدان ، قاب آینه، قاشقهای شربت خوری با چوب درخت گلابی و گردو می سازند و به جاهای دیگر می فرستند . این مصنوعات را عموما شمشاد می گو یند. غالباَ صنعتگران این دیار این اشیاء را با ابزارآلات قدیمی که شبیه چاقوهای جیبی است ، کنده کاری می کند و مناظر برجسته و زیبایی از قبیل شکارگاه و جنگ حیوانات را بر روی چوب خلق می کنند(بروگشن، 1374: 223 ؛ دالمانی ، 1335: 371).
به گزارش دالمانی علاوه برشهر اصفهان ، در گلپایگان که از توابع این شهر می باشد ، نیز جعبه های منبت کاری زرد رنگی با چوب می سازند که دارای نقوش برجسته ای هستند و تصاویری از جنگ حیوانات یا شکار بر روی آن جعبه ها نقش بسته است ( دالمانی ، 1335 :374).
دکتر ویلز در سفری که در عصر قاجار به اصفهان داشته مجذوب صنایع دستی و مصنوعات چوبی این شهر شده و در خاطرات خود در مورد آن آثار چنین نگاشته است: هنگام حضور در اصفهان مسجدی را مشاهده نمودم که ورود خارجی ها به آن مسجد ممنوع بود . پنجره های چوبی که با شیشه های رنگی مزین شده و منبری که از چوب ساخته شده بود و در کنار آن منبر، صنوق چوبی وجود داشت که توسط استادکاران اصفهانی با دست تزئین شده بود و توجه هر بیننده ای را جلب می کرد .در مکتبخانه ها وحجره ها قلمدان های زیبای ساخته شده از چوب ، قاب های آئینه و جلدهای منقوش شده که با روغن ، جلا یافته بودند وجود داشت . نظیر این آثار را تنها در مغازه های اجناس قدیمی استانبول و گاهاَ در عتیقه فروشی های لندن می توان یافت(ویلز، 1368: 238 ؛ کرزن، 1362: 53).
علاوه بر ویلز، فلاندن نیز به هنرهای دستی و مصنوعات چوبی اصفهان در سفرنامه اش اشاره دارد. فلاندن ، عمارت چوبی زیبای کنار باغ محمدشاه و پنجره های چوبی مزیّن شده به نقاشی ، به همراه صندلی ها و میزهای منبت کاری شده درون کاخ را به زیبایی توصیف کرده است. دایره زنگی ، چنگ و یک نوع ویلن که ایرانیان به آن کمانچه می گویند ، از جمله دیگر اشیاء چوبی است که فلاندن در سفرنامه اش از آنها نام می برد و به ظرافت و زیبایی آن اشاره دارد( فلاندن،1356: 184).
میرزا غلامحسین افضل الملک نیز در سفرنامه اش به وجود نجّاران ، صحافان و صندوق سازان ماهر در اصفهان دوره قاجار اشاره دارد(افضل الملک ،1380: 49). در سال 1307هجری شمسی اوایل دوران پهلوی ، به دنبال تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه به کوشش استاد محمدغفاری ، مصنوعات چوبی رونق از دست داده را دوباره بازیافت ، تاثیر و عملکرد این مدرسه حتی در اصفهان مشهود شد . به دنبال آن چندین کارگاه خاتم سازی در شهر اصفهان به راه افتاد( دایرة المعارف فارسی). منبت کاری در عصر پهلوی به شیوه سنتی عصر قاجار در شهرهای اصفهان ، گلپایگان ، آباده و سنندج رایج بود و بر روی تابلو ، مبل ، بوفه و میز با طرح هایی درشت و برجسته اجراء می شد(سیدصدر، 1386: 410).
علاوه بر خراطی و منبت ، هنر معرق نیز در دوره پهلوی در شهر اصفهان رواج داشت . معرق ترکیبی از انواع چوب های خودرنگ است . معرق کاران با مواد ومصالحی مثل استخوان شتر ، صدف ، روی ، مس، عاج بر سطوح چوبی نقوش زیبایی را خلق می کنند. معرق کاران اصفهانی در کار خود بیشتر از چوب گردو، چنار، عناب ، نارنج، سنجد، زبان گنجشک، راش ، گلابی و توسکا استفاده می کردند( سید صدر، 1386: 390). با توجه به سعی و تلاش هنرمندان اصفهانی و روحیه هنر پرور مردمان این خطه تولید مصنوعات چوبی کماکان هم در دوره قاجار و هم پهلوی ادامه داشت. البته برخی اوقات با افت و خیزهای اقتصادی و سیاسی ، شرایط تولید نیز تغییر می یافت.
چوب به دلیل ویژگی خاص و شکل پذیری مناسب به عنوان ماده اولیه غالب مصنوعات چوبی می باشد. منبع اصلی تولید چوب کشورمان همان ۹/۱ میلیون هکتار جنگل های شمال کشور است که درصد قابل توجهی از آن دارای وضعیت مخروبه و نیمه مخروبه است. چوب در کشور ما تقریبا قابل دسترس نیست و در بسیاری از نقاط ایران کمیاب است. در چنین شرایطی ناگزیر باید منابع دیگری را جستجو کرد تا بتوانند جایگزین گونههای بومی شمال کشور شود و فشار وارده به جنگلهای طبیعی را کاهش داد. زیرا در شهرهایی همچون اصفهان منابع چوبی به دلیل وضعیت آب و هوا یی بسیار کمیاب است. با وجود موقعیت جغرافیایی ، آب و هوای نیمه بیابانی اصفهان انتظار داشتن جنگل های انبوه سرابی بیش نیست . اما وجود درختانی همچون زبان گنجشک ، زالزالک ، ارجن و یا به زبان محلی ارزن ، گلابی ، سپستان ، سماق ،توت ، وسک ، تاک ، پسته ، چنار، افرا، سپیدار ، جاز و سرو برای استفاده تولیدات داخلی تا حدودی پاسخگو بوده است . البته در دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی از چوب، علاوه در بخش صنعت در تمام خانه ها جهت روشنایی ، پخت و پز و ذغال سوزی نیز استفاده می کردند( عابدی، 1334 : 187-181)
با توجه به کمبود چوب و استفاده از چوب در مصارف خانگی و تجاری، باز هم اصفهان در زمره تولیدکنندگان مصنوعات چوبی در دوره قاجار وپهلوی به شمار میرود. اصفهان از داعیه داران تولید برخی از هنرهای دستی از جمله ( خراطی ، منبت کاری ، معرق کاری ، مبل سازی ، درب و پنجره سازی و ...)می باشد .
خراطی یکی از هنرهای دستی و سنتی اصفهان می باشد، که ماده اولیه آن چوب است . در این هنر، چوب به اشکال زیبایی تراش داده می شود. سپیدار بهترین چوب برای خراطی است . هرچه چوب سپیدار محکم تر باشد ، کار ظریف تری حاصل می گردد. در دوران قاجار و پهلوی ، خراطی به شکل سنتی انجام می گرفت ، اما امروزه به شکل مکانیزه انجام می گیرد. خراطان اصفهانی با مهارت وصف ناشدنی وسایلی چون قلیان ، پایه های مبل ، آباژور،ظروف آشپزخانه و....می ساختند و حتی نظر اغلب سیاحان خارجی جلب این مصنوعات بوده است(سید صدر، 1386 ،474).
واژه منبت از نبات به معنی گیاه گرفته شده است و در اصطلاح به نقش برجسته و کنده کاری روی چوب است( سیدصدر ،1386: 410). اوج شکوفایی هنر منبت کاری و خاتم سازی دراصفهان در دوره صفویه بوده است . در دوره قاجار به علت کم توجهی به این هنر ، تقریباَ این هنر دچار افول شد. اما از آنجا که اصفهان از دیرباز مهد هنر و هنرپروری بود ، این هنر با تمام محدودیت ها ، با همّت منبت کاران قابل ، همچنان زنده ماند و با خلق آثار فاخر توجه سیاحان و هنردوستان به آن همه ظرافت و زیبایی معطوف شده است. هنر دوستان و سیاحان نیز حق مطلب را ادا کردند و منصفانه در این عرصه نگاشتند .
براساس گزارش دالمانی: " در شهر اصفهان، نجّاران و منبت کاران قابلی وجود دارند که مشابه کار آنان را در کمتر جایی می توان مشاهده نمود. این صنعتگران در ساخت اشیاء چوبی مهارت قابل ملاحظه ای دارند و این اشیاء را با سلیقه خاصی منبت کاری می کنند. منبت کاران اصفهانی ، گاهاَ مس و قلع هم برای زینت کار خود استفاده می کنند" .وی اشاره به نمونه کارهایی از این هنرمندان دارد ، از جمله، منبت کاری هایی که همراه با مس و قلع در تزئین درب های کاخ سردار اسعد در محله جونقون اصفهان استفاده شده است، دارد(دالمانی، 1335: 371-369). میرزاحسن خان جابری نیزدر کتاب اصفهان به مهارت مبل سازان و نجّاران و منبت کاران اصفهانی اشاره دارد.(جابری انصاری، 1321 : 377 ؛ باقری ،1371: 305).
بروگشن نیز با دالمانی هم عقیده بوده ، و به مهارت صنعتگران اصفهانی به خصوص نجّاران و منبت کاران اشاره دارد. به گزارش وی در قصبه ای در اطراف اصفهان ، نجّاران و منبت کاران ، اشیاء چوبی بسیار ظریف و قابل توجهی از قبیل صندلی ، میز، جعبه و تخته نرد ، قلمدان ، قاب آینه، قاشقهای شربت خوری با چوب درخت گلابی و گردو می سازند و به جاهای دیگر می فرستند . این مصنوعات را عموما شمشاد می گو یند. غالباَ صنعتگران این دیار این اشیاء را با ابزارآلات قدیمی که شبیه چاقوهای جیبی است ، کنده کاری می کند و مناظر برجسته و زیبایی از قبیل شکارگاه و جنگ حیوانات را بر روی چوب خلق می کنند(بروگشن، 1374: 223 ؛ دالمانی ، 1335: 371).
به گزارش دالمانی علاوه برشهر اصفهان ، در گلپایگان که از توابع این شهر می باشد ، نیز جعبه های منبت کاری زرد رنگی با چوب می سازند که دارای نقوش برجسته ای هستند و تصاویری از جنگ حیوانات یا شکار بر روی آن جعبه ها نقش بسته است ( دالمانی ، 1335 :374).
دکتر ویلز در سفری که در عصر قاجار به اصفهان داشته مجذوب صنایع دستی و مصنوعات چوبی این شهر شده و در خاطرات خود در مورد آن آثار چنین نگاشته است: هنگام حضور در اصفهان مسجدی را مشاهده نمودم که ورود خارجی ها به آن مسجد ممنوع بود . پنجره های چوبی که با شیشه های رنگی مزین شده و منبری که از چوب ساخته شده بود و در کنار آن منبر، صنوق چوبی وجود داشت که توسط استادکاران اصفهانی با دست تزئین شده بود و توجه هر بیننده ای را جلب می کرد .در مکتبخانه ها وحجره ها قلمدان های زیبای ساخته شده از چوب ، قاب های آئینه و جلدهای منقوش شده که با روغن ، جلا یافته بودند وجود داشت . نظیر این آثار را تنها در مغازه های اجناس قدیمی استانبول و گاهاَ در عتیقه فروشی های لندن می توان یافت(ویلز، 1368: 238 ؛ کرزن، 1362: 53).
علاوه بر ویلز، فلاندن نیز به هنرهای دستی و مصنوعات چوبی اصفهان در سفرنامه اش اشاره دارد. فلاندن ، عمارت چوبی زیبای کنار باغ محمدشاه و پنجره های چوبی مزیّن شده به نقاشی ، به همراه صندلی ها و میزهای منبت کاری شده درون کاخ را به زیبایی توصیف کرده است. دایره زنگی ، چنگ و یک نوع ویلن که ایرانیان به آن کمانچه می گویند ، از جمله دیگر اشیاء چوبی است که فلاندن در سفرنامه اش از آنها نام می برد و به ظرافت و زیبایی آن اشاره دارد( فلاندن،1356: 184).
میرزا غلامحسین افضل الملک نیز در سفرنامه اش به وجود نجّاران ، صحافان و صندوق سازان ماهر در اصفهان دوره قاجار اشاره دارد(افضل الملک ،1380: 49). در سال 1307هجری شمسی اوایل دوران پهلوی ، به دنبال تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه به کوشش استاد محمدغفاری ، مصنوعات چوبی رونق از دست داده را دوباره بازیافت ، تاثیر و عملکرد این مدرسه حتی در اصفهان مشهود شد . به دنبال آن چندین کارگاه خاتم سازی در شهر اصفهان به راه افتاد( دایرة المعارف فارسی). منبت کاری در عصر پهلوی به شیوه سنتی عصر قاجار در شهرهای اصفهان ، گلپایگان ، آباده و سنندج رایج بود و بر روی تابلو ، مبل ، بوفه و میز با طرح هایی درشت و برجسته اجراء می شد(سیدصدر، 1386: 410).
علاوه بر خراطی و منبت ، هنر معرق نیز در دوره پهلوی در شهر اصفهان رواج داشت . معرق ترکیبی از انواع چوب های خودرنگ است . معرق کاران با مواد ومصالحی مثل استخوان شتر ، صدف ، روی ، مس، عاج بر سطوح چوبی نقوش زیبایی را خلق می کنند. معرق کاران اصفهانی در کار خود بیشتر از چوب گردو، چنار، عناب ، نارنج، سنجد، زبان گنجشک، راش ، گلابی و توسکا استفاده می کردند( سید صدر، 1386: 390). با توجه به سعی و تلاش هنرمندان اصفهانی و روحیه هنر پرور مردمان این خطه تولید مصنوعات چوبی کماکان هم در دوره قاجار و هم پهلوی ادامه داشت. البته برخی اوقات با افت و خیزهای اقتصادی و سیاسی ، شرایط تولید نیز تغییر می یافت.
+
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۳
نظرات
امیر،
سلام وقتتون بخیر ممنون واسه پیان نامم مطلبتونو برداشتم .ولی هنوز خیلی کار مونده باید براش انجام بدم ناقصه متاسفانه
دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۴
نظر شما